Hoe bereik je een gezamenlijk doel?

By | 27 november 2013

Waar we met z’n allen heengaan als organisatie is niet zelden een punt van heftige discussie. Hoe bereik je synergie?

Wat zou het mooi zijn als wij in de samenwerkingsverbanden waarin wij werken, of het nu een organisatie is, of een club zelfstandig ondernemers, het altijd eens waren over wat te bereiken en hoe. Maar niets is minder waar. We hebben allemaal ons eigen ideeën, onze eigen observaties, onze eigen behoeften. Heel vaak komen die niet overeen met die van onze collega’s, of maar ten dele.

Het grote waarom
Meestal raken we verstrikt in de details. Die details drijven ons verder uit elkaar, terwijl we ook zouden kunnen onderzoeken waarom we bij elkaar zijn. wat is ons gezamenlijke doel? Wat is de oorspronkelijke bestaansreden? Simon Sinek vertelt in zijn populaire TED talk (klik hier om de TED talk te zien op youtube) dat wij niet moeten beginnen met de details – het wat – maar met het waarom. “The Big Why”. Hij stelt de volgende volgorde voor, voor gesprekken over doelen en hoe die te bereiken:

  1. Waarom zijn wij op aarde? Wat is ons bestaansrecht? Wat bindt ons? Waarom zijn wij bij elkaar? Wat zijn onze diepste drijfveren om ons te verbinden aan deze organisatie? Waarom déze organisatie en niet een andere? Deze vragen brengen ons bij de essentie van de organisatie en de essentie van onze verbinding ermee.
  2. Hoe gaan we die diepere drijfveren vormgeven? Wat is een inspirerende vorm, waarin wij onze verlangens en inspiratiebronnen kunnen ‘gieten’? Hoe blijven wij trouw aan onze diepere drijfveren in de vormen die wij kiezen? Dat betekent bijvoorbeeld dat als vrijheid ons ideaal is, hoe creëren we dan een organisatie en een product of dienst waarin vrijheid centraal staat?
  3. En tenslotte: Wat gaan we dan precies doen? Hoe ziet wat wij gaan doen er concreet uit? Op welke manier geven wij vorm aan onze idealen? Wat is het product. Pas in de laatste fase hebben we het over de bouten en moeren, de details. Er is minder kans op conflict (al zal het best wel eens moeilijk zijn), want in de basis is er een essentiële verbinding.

Misschien klinkt dit als idealistisch geklets, maar niets is minder waar. Er schuilt een grote zakelijkheid in deze manier van werken. Niet voor niets wil iedereen werken in een organisatie die soortgelijke waarden verkondigt, en die medewerkers inspireert om zich in te zetten, zonder dwang. En klanten? Ook die kopen liever een inspirerend product.

Simon Sinek zegt het als een mantra: “People do’t buy what you do, they buy why you do it”.